Pressmeddelande: Avtal undertecknade för historisk kollektivtrafik- och bostadssatsning

In AKTUELLT, PRESSMEDDELANDEN by asa

–> Pressmaterial – bilder, kartor, faktablad m m – finns att hämta här

I dag undertecknades avtalen för kollektivtrafiksatsningar på över 25 miljarder kronor och mer än 100 000 nya bostäder i Stockholmsregionen. Vid pressträffen presenterades närmare detaljer kring finansiering samt tidplan.

I överenskommelsen ingår en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, utbyggd Spårväg syd, förlängd Roslagsbana till City, en tunnelbanestation i Hagalund samt över 100 000 nya bostäder kopplade till de olika projekten.

Det är Sverigeförhandlingen som tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge kommun, Vallentuna kommun, Österåker kommun, Täby kommun och Solna stad har förhandlat fram det nya storstadspaketet.

− Med avtalen på plats tar Stockholm ett steg närmare en avsevärt förbättrad kollektivtrafik och ökad tillgänglighet i Stockholmsregionen. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm fram till år 2035, vilket behövs i ett växande Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 25,1 miljarder kronor där parterna bidrar gemensamt till finansieringen. Staten står för cirka 63 procent, dvs. 15,9 miljarder kr. Statens bidrag är framför allt baserat på trängselskatt och kommunernas bostadsåtagande. Trängselskatt står för knappt hälften av statens insats, dvs. 7,5 miljarder kr.

Kommunerna  bidrar med cirka 24 procent av investeringskostnaden, dvs. 6,142 miljarder kr där medfinansieringen är kopplad till värdeökning på bostäder.

Stockholms läns landsting står för cirka 12 procent, dvs. 3,05 miljarder kr. Finansieringen baseras på restidsnytta. Utöver detta står landstinget för fordon och depåer till ett värde av  5,1 miljarder. Stockholms läns landsting är den part som ansvarar för planering, projektering och genomförandet av samtliga objekt.

Sammantaget är kostnaden för de fyra kollektivtrafikobjekten inklusive fordon och depåer 30,2 miljarder kronor.

Av de drygt 100 000 nya bostäderna byggs den största andelen, 48 500, som en direkt följd av satsningen på tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Vidare byggs 18 500 bostäder i Huddinge till följd av Spårväg Syd. Längs med Roslagsbanan byggs 29 370 bostäder, då den förlängs in till City. Vid tunnelbanestation Hagalund byggs  4 000 nya bostäder. Samtliga bostäder ska vara klara senast år 2035.

I dag presenterades också 30 cykelobjekt som ska byggas ut inom Stockholms stad, Huddinge kommun och Täby kommun. Dessa cykelobjekt har en investeringskostnad på 477,5 miljoner kronor och medfinansieras av staten med sammanlagt 119,4 miljoner kronor.

– Satsningar på ökad tillgänglighet med bra kollektivtrafik och cykel i kombination med en justerad trängselskatt gör att vi får ett mer hållbart Stockholm, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlare Sverigeförhandlingen.

Sverigeförhandlingen samordnar infrastruktur och bostäder för att Sverige ska kunna växa. Arbetssättet är förhandling och samverkan mellan kommuner, regioner och stat, med fokus på nyttor och samhällsutveckling.

Fakta om objekten

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Projektstart planeras till år 2022 och kan öppnas för trafik 2035. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 500 bostäder.
Stockholms stad bygger också tre centrala cykelbanor.

Spårväg syd
Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårväg Syd planeras projektstarta 2024 och kan öppnas för trafik 2034. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder. Huddinge kommun bygger sammanlagt 23 cykelobjekt.

Roslagsbanans förlängning till City
Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till CityT-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder. Roslagsbanans förlängning projektstartar år 2026 och kan öppnas för trafik 2038. Täby kommun bygger även ut fyra cykelbanor.

Tunnelbanestation Hagalund
Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen som öppnas för trafik 2024. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Pressmaterial
Faktablad, kartor m m finns att hämta här

Bilder
Bilder från presskonferensen finns på vårt Flickrkonto här

Kontaktpersoner
Sverigeförhandlingen: Louise Andersson, 070-308 63 43, louise.m.andersson@regeringskansliet.se
Stockholms läns landsting: Claes Wersäll, 070-737 41 90, claes.wersall@sll.se
Stockholms stad: Ömer Oguz, 076-122 92 34, omer.oguz@stockholm.se
Huddinge kommun: Daniel Dronjak, 070-879 03 00, daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se
Vallentuna kommun: Henrik Kelfve, 076-641 49 90, henrik.kelfve@vallentuna.se
Österåker kommun: Helena Cronberg, 073-644 39 62, helena.cronberg@osteraker.se
Täby kommun:  Karin Öhlander, 076-643 96 33, karin.ohlander@taby.se
Solna stad: Henrik Benterås Lucht, 0725 83 22 35, henrik.benteras.lucht@solna.se
Dela:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn