Just nu är höghastighetsjärnvägens hastighet en het fråga – ska det bli 320 eller 250 km/tim? En internationell utblick visar en tydlig trend: det går snabbare och snabbare att åka tåg, och det vanligaste är att bygga för mer än 300 km/tim.
Höghastighetsjärnväg är något nytt i Sverige, men i flera delar av världen är det en beprövad och etablerad teknik. Om Sverigeförhandlingens förslag går igenom och Sveriges första höghastighetsjärnväg står klar 2035-2040 kommer den att börja användas mer än 70 år efter att världens första höghastighetsjärnväg invigdes.
Först ut var japanska Shinkansen som 1964 började trafikera sträckan Tokyo-Osaka i Japan och var byggd för 210 km/tim. Hastigheten uppgraderades relativt snabbt och sedan 1970-talet har nya sträckor i Japan byggts för minst 300 km/tim.
Ett annat land som har haft höghastighetståg länge är Frankrike där TGV-tågen började köras på sträckan Paris-Lyon 1981 i 260 km/tim. I slutet av 1980-talet invigdes Tysklands ICE-tåg och Italiens Pendolino-tåg, och under 1990-talet startade höghastighetstrafik i Spanien och Belgien. Under 2000-talet har bland andra Storbritannien, Kina, Turkiet och Sydkorea följt efter.
I dag byggs det höghastighetsjärnväg i många delar av världen. Hastigheterna varierar, men när nya system anläggs är det vanligaste att planera för hastigheter mellan 300 och 350 km/tim. I en debattartikel i SvD skriver Crister Fritzson, SJ:s vd, bland annat att samtliga länder som har skaffat höghastighetsjärnväg också har fortsatt att bygga ut den, då den bidragit till en positiv utveckling. Han nämner också Spanien där järnvägsbolaget RENFE är ett lönsamt bolag sedan höghastighetstågen kom. Den lönsammaste sträckan av alla är Madrid–Barcelona, där många nu väljer tåg framför flyg och till stor del även bil.
Några av de länder som har byggt och planerar för 300 km/tim är Belgien, Nederländerna, Tyskland och Iran. Frankrikes TGV har i dag en maxhastighet på 320 km/tim och nya sträckor planeras för upp till 350 km/tim. Italien likaså. Andra länder som planerar och bygger för 350 km/tim är bland annat Tjeckien, Polen, Portugal, Indien och Kina.
Det finns också exempel på planerade hastigheter på över 350 km/tim. High Speed 2 i Storbritannien byggs för 400 km/tim och tågen planeras köra i 360 km/tim. Dess första sträcka (London-Birmingham) beräknas stå klar 2026.
Ett mindre antal länder planerar och bygger för hastigheter upp till 250 km/tim. Exempel är Kazakstan, Danmark och Turkiet.
I Sverige planerar vi att köra både höghastighetståg och snabb regional persontrafik på de nya spåren, och att blanda trafik är något som även görs internationellt. Två exempel är engelska High Speed 1 mellan Engelska kanalen och London samt sträckorna närmast de större städerna i Italien. I Sverige kommer vår regionala persontrafik att köra i hastigheter upp till 250 km/tim.
Foto: Bombardier